2023/06/22

مجازفة قراءة الاباء [الشباب المهتم ب"اباء الكنيسة"]

-           انت امام نص ابائى او انجيلى، فوارد ثلاث احتمالات:-

1-         تقراء وتفهم

2-         تقراء وتفهم غلط

3-         تقراء ولاتفهم

-           فما ان تتخذ قراراك ان تقراء كتاب معين او نص معين لاباء الكنيسة فانت تجازف بعقلك، اذ تقرر ان تقراء نص قديم ،بعيد عنك زمنيا بمايقدرمن(1500سنة)15قرن تبدلت فيها الثقافات وتغيرت ف يه اللغات، واصطبغت العادات بعادات جديدة،لهذا انت تجازف بالقراءة عميانى

-           لهذا انت تجازف برأس مالك(وقتك وصحتك)فى مشروع غير مضمون

-             لذا عليك ان تؤمن قراءتك لاى نص قديم(انجيلى،ابائى،ادبى...الخ)ـ علشان كدة لازم تعرف ان انت فى "القرن21" واباء الكنيسة كانوا عايشيين قبلنا بقروون"ق1-6"،والفارق الزمنى  ضخم لايستهان به،   ،هذا الوعى   يقى ذهننا   من اى فهم (غلط)لاى نص قديم بعقلية  عصرنا  .علشان كدة اول قاعدتين لفهم اى نص قديم سواء (لاباء الكنيسة او نص انجيلى)هم:

1-         فهم الثقافة المحيطة والسائدة وقت كتابة النص

2-         كيف فهم المستمع الاول للكلام

-           بمعنى كيف فهم اليهود كلام المسيح ؟ كيف فهم اليونانيين رسائل كليمنت الاسكندرى؟ هذا الفهم الاولى للنص هو مايجب ان يكون فى ذهننا اليوم، من المكن ان نضيف له بعداً تفسيرياً جديد يواكب عصرنا، مع الحذر   ان نسلخ حاضرنا(التفسيرى) عن ماضي(النص)،

-           من الضرورى ان نكتب لاهوت سياقى معاصر  ،يتناسب مع زمننا والا اتسمنا بالجمود والركود الثقافى والفلسفى للمسيحية، لاهوت السياق يمكننا من فهم النص القديم، ويجعلنا نخلق منه مفهوم جديدلايتنافى مع القديم ولكنه يساعدنا فى تطبيقاتنا اللاهوتية فى حياتنا اليومية

-           اثناء دراسة الماجستير عن ق.كيرلس، كان من اكثر النصائح التى قيلت لى، اجلس وصلى مع كيرلس،لكى ما تدخا الى روحه وخبرته، فتسموا الى معرفته اللاهوتية،

 

واحد من اهم الكتب ال لازم تقراها علشان تفهم اباء الكنيسة هو كتاب"A HISTORY OF PHILOSOPHY"لشخص اسمه فريدريك تشارلز كوبليستن (1907-104) ،وهو احد اهم واعظم وارقى من تكلم فى "تاريخ الفلسفة"،وهو من الاباء اليسوعيين المفروض الكتاب دا لما فكر كوبلستن يألفه، كان مفروض يبق(3مجلدات)بغرض الاستخدام فى كليات اللاهوت الكاثوليكية، لكن الموضوع كبر من كوبلستن وبق"9مجلدات" وبق مرجع قياسى هام a standard work of reference  لاى دارس للفلسفة عموما او اباء الكنيسة خاصة،ثم الموضوع كبر شوية واتعمل (مجلد رقم10)و(مجلد رقم11)،

ال يهمنا دلوقت هوالمجلد رقم(2) اذ يتحدث عن فلسفة اباء الكنيسة الاولى،ثم يدخل بنا الى الفلسفة اليهودية والاسلامية،وايضا يتحدث عن فلسفة توما الاكوينى وانسلم،اعتقد احنا النهارضة فى حاجة الى دراسة الفكر الفلسفى واللاهوتى لكل من الاكوينى وانسلم:

واخيرا   لو حابب تقراء كتاب معين لاباء الكنيسة، متقراش على طول "خبط لزق" لا،اقراء فى الاول اى مدخل لهذا الكاتب او الكتاب حتى لاتدخل بخلفية عميانى