2019/06/15

أزمة البابا والمجمع المقدس

ازمة البابا تواضروس  هى وجود" زكريا الدرديرى مدرس الرياضيات والفرنساوى"
#ليس على سبيل الفُكاهة


  • قبل كل  شئ نشكر الله أن الأنبا أغاثون لم يصدر بيان-ولونه وحشنا- ينتقد فيه عظة البابا المعنونة"رحلة الاستنارة والجهل" التى شعرتُ فيها إن البابا يُريد أن يقول #موجهة, لعل الجارة تسمع وتتعظ.
  • تابعتُ بشغفٍ قرارات المجمع المقدس, وأشعر بمدى ما يُعانيه البابا تواضروس من أزمة " زكريا الدرديرى ", وزكريا هو مُدرس الرياضيات فى فيلم"الناظر" للفنان علاء ولى الدين. ومشهده الشهير حينما وقف يُعرَف نفسه قائلاُ: "زكريا الدرديرى مدرس الرياضيات والفرنساوى لحد ما يجيبو مدرس فرنساوى.".
  • إن مُشكلة البابا هى عدم وجود عضو فى المجمع(دارس,متخصص,يملك شهادة لاهوتية), عدم وجود عضو نقدر أن نوكل إليه صياغة الدستور المرجو. ,فالكُل هواةٍ-بلا تخصص-وهُنا تظهر مُشكلة البابا فى إفتقاره للأدوات المُستخدمة.
  • ان شاء البابا الاصلاح -واعلم انه يريد - فعليه ان يُجبر اساقفته على الدراسة, إن واضعى دستور الكنيسة يجب أن يكونوا على مقدار عظمة المُهمة, فحماية الايمان تحتاج ناس دارسيين لاهوةٍ. لاهوتيين لامزارعين واطباء وحرفيين.
  • ستظل مُشكلة المجمع فى "زكريا الدرديرى" فالمجمع يحتاج لمُتخصص فى الفرنساوى, وينتظر  -يجيبو-مدرس فرنساوى, لذلك ستظل الجلسات تنعقد, وسيظل هُناك توصيات بمشروع دستور إيمانى,ولا نتيجة, إن لم تُحل مُشكلة زكريا الدرديرى. 


كان الله فى عون البابا وعضده فى حربه على الجهل

هناك تعليق واحد:

  1. ده على اساس البطرك اللي بتدافع عنه علامة عصره وأوانه؟ البطرك ليه فيديو مشهور عن تعليم الثالوث للاطفال بكلام سابليوس ممكن تدور عليه أو شفته وعامل من بنها، البطرك اللي بيطلع يقول معلومات عامة ملهاش أساس من الصحة يدل ما يكلف نفسه أو حد تاني يشوفها على جوجل؟ البطرك اللي اشتري فيلا كمقر في كاليفورنيا ب٢ مليون دولار وبيعمل مقر جديد في نيو جيرسي يعني فوق ١٠٠ مليون تكلفة والشعب البائس في الصعيد معندهمش دورة مياه وبيعملوها في الخلا؟ روح اتلهي يا ابني وعيش في الدور انت واللي زيك على الفيسبوك

    ردحذف