2019/03/15

الجهل المقدس ج2


الباز أفندى و وراثة الخطية
الحقيقة افتكرت مشهد من فيلم "الشيطان يعظ" اعتقد لتوفيق الدقن بيقول فيه" هو جرا إيه للدنيا، كل الناس بقت فتوات، أمال مين اللي هينضرب", ودا فعلا سؤال مهم جداً[!] هو لو الدنيا كلها فتوات امال مين الى ممكن الفتوة دا يضربه[؟], فمُشكلتنا فى المجتمع اليوم هى إن المجتمع كله فتوات ومفيش حد هينضرب.
مُشكلتنا الأزلية هى أن كُله بقى يفتى فى الـ يعرفه والـ ميعرفهوش, خصوصاً فى الأمور الدينية, وكله بقى يتكلم فى كل المجالات, فتلاقى الشخص الواحد بيتكلم فى الليتورجية, ويتكلم فى تفسير العهد الجديد والقديم, والنقد النصى,ويونانى العهد الجديد وفوق البيعة علم الاباء وتاريخ الكنيسة.
وبالتالى ابتدى يظهر عندنا الشخص الموسوعى, الـ عارف فى كل حاجة ومفيش حاجة فاتته خالص,طبعاً دا علمياً غلط و مُصيبة لان مفيش حاجة اسمها شخص موسوعى, فيه حاجة أكادمياً اسمها التخصص,يعنى تتخصص فى مجال معين ودا تفتى فيه براحتك وحقكك لانك هتبق دارس المجال دا.ولما يجى حد يسالك فى مجال مش مجالك حاول تيجى على نفسك وتقول"معرفش"مش عيب يعنى. فابوس ايدك متجيش تتكلم فى حاجة انت تجهلها, علشان شكلك هيبقى وحش خالص,
الباز افندى مسك مجال Critical & Exegetical وقاعد يقول فتاوى فى علم اللغة اليونانى,ومسك نص رومية12:5" "إذ أخطأ الجميع"وقعد يحلل بمزاج حضرته واستنتج فى الاخر ان النص دا لازم يترجم[بسبب الذى فيه الجميع أخطاوا],و[فيه] دى حسب الأكسجيسس بتاعه تعود على ادم وبكدة موضوع وراثة الخطية محسوم ومنتهى.
هو حضرتك هتفضل تفتى لحد امتى؟ولحد امتى الجهلة هينقلوا كلامك دون فهم او دراسة؟

الحقيقة ان المشكلة فى النص بتاع رومية دا هنلاقى صعوبة فى ترجمة حرف الجر داهون #επί لو جيه مع حالة"الديتيف" هترجمه ايه؟ هل اترجمه"بناء على"ولا"لسبب",ولا اترجمه ايه
ولو حليت المشكلة دى هل اقدر اعرف ضمير الوصل مذكر ولا محايد؟ وبناء عليه هقدر احدد القصد هو"الحدث"ولا القصد هو"الموت او ادم"
يعنى هل النص يقصدحسب التدقيق هيكون:
-وبسبب خطية ادم فجميع الناس غلطوا وبالتالى الموت اجتاز للجميع,
-ولا المقصود ان الموت اجتاز وبالتالى فالجميع غلطوا.
-ولا الموت عدى على الناس بسبب خطية ادم

طبعا دا جدل كبير بين الاسكوليرز ونص محير لعدد كبير من علماء الاكسجيسس, وفمتجيش حضرتك بسهولة كدة تقولى فى بوست عالفيس انا خلاص كدة اثبت من رومية وراثة الخطية,لان النص ميحسمش قضية وراثة الخطية ولا وراثة الطبيعة الفاسدة,وكل واحد بيفسره حسب لاهوته الخاص,وهنا بيت القصيد. فلو انت ارثوذكسى هتفسره بشكل معين ولو غير ارثوذكسى هتفسره بشكل معين وفكلا الحالتين النص اليونانى مبيحسمش القضية
فى واحد اسمه C. E. B. Cranfield عامل كتاب من جزئين ضخمين بيتكلم عن رسالة رومية عارض تقريبا اكتر النظريات الى بتفسر النص دا,وهما تقريبا اكتر من 20طريقة ممكن تفسر بيها النص دا,ومازال الجدل قائم لحد اليوم.نسيت اقولك ان Cranfield
دا مهرطق مش ارثوذكسى فمتقرالوش ولا تشتريله كتابه لانه فعلا غالى,ربنا يخليلنا مكتبة الكلية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق